Bästa vinterdäcken 2020

Publicerad: 2020-11-11

Flera biltidningar har testat olika vinterdäck för att se vilka som presterar bäst. I den här artikeln så sammanfattar vi resultaten från de olika testen för att se vilket däck som är det bästa vinterdäcket 2020 om man sammanväger de olika testresultaten.

Teknikens Värld

Teknikens värld har valt att testa vinterdäck av 3 olika typer: dubbade vinterdäck, nordiska dubbfria vinterdäck och mellaneuropeiska vinterdäck.

Testade däck i testet:

Dubbdäck

  • Goodyear Ultragrip Ice Arctic
  • Kumho Wintercraft Ice WI31+
  • Michelin X-Ice North 4
  • Nexen Winguard Winspike WH62
  • Nokian Hakkapeliitta 9
  • Pirelli Ice Zero 2

Nordiska dubbfria däck

  • Bridgestone Blizzak Ice
  • Continental ContiViking Contact 7
  • Goodyear Ultragrip Ice 2
  • Michelin X-Ice Snow
  • Nexen Winguard IcePlus WH43
  • Nokian Hakkapeliitta R3

Mellaneuropeiska dubbfria däck

  • Goodyear Ultragrip Performance+
  • Kumho Wintercraft WP71
  • Michelin Alpin 6
  • Nokian WR Snowproof

Teknikens värld har delat upp sitt test i 6 olika delar: bromsegenskaper, vägegenskaper, vattenplaning, älgtest, komfort och stabilitet och rullmotstånd. Sedan har de kört varje delmoment på is, snö, vått och torrt. Här redovisar vi top 3-placeringarna för varje delmoment där poängen för underlaget är hopslagen. Vill man se exakta betyg per underlag så finns det att läsa i Teknikens Världs reportage.

Testbilen som har använts är en Volvo V60.

Bromsegenskaper

  1. Michelin X-Ice Snow (47)
  2. Goodyear Ultragrip Ice Arctic (46)
  3. Continental ContiViking Contact 7 (45)
  4. Goodyear Ultragrip Ice 2 (45)
  5. Michelin X-Ice North 4 (45)
  6. Pirelli Ice Zero 2 (45)

4 st däck fick samma pong, därav redovisas flera däck i listan ovan.

Vägegenskaper

  1. Nokian Hakkapeliitta 9 (43)
  2. Michelin X-Ice North 4 (42)
  3. Continental ContiViking Contact 7 (41)

Vattenplaning

  1. Goodyear Ultragrip Performance+ (10)
  2. Michelin Alpin 6 (9)
  3. Kumho Wintercraft WP71 (9)

Älgtest

  1. Nokian WR Snowproof (10)
  2. Goodyear Ultragrip Ice 2 (10)
  3. Goodyear Ultragrip Performance+ (9)
  4. Michelin Alpin 6 (9)

Komfort och stabilitet

  1. Goodyear Ultragrip Ice 2 (19)
  2. Goodyear Ultragrip Performance+ (18)
  3. Nokian WR Snowproof (18)

Rullmotstånd

  1. Nokian Hakkapeliitta R3 (10)
  2. Goodyear Ultragrip Ice 2 (8)
  3. Continental ContiViking Contact 7 (7)

(däck/poäng)

Teknikens Värld – Totalbetyg

PlaceringDäckTotalbetyg
1Goodyear Ultragrip Ice 2128
2Michelin X-Ice Snow120
3Nokian WR Snowproof120
4Michelin X-Ice North 4115
5Nokian Hakkapeliitta R3113
6Pirelli Ice Zero 2111
7Continental ContiViking Contact 7110
8Kumho Wintercraft WP71110
9Nokian Hakkapeliitta 9109
10Goodyear Ultragrip Ice Arctic108
11Goodyear Ultragrip Performance+102
12Michelin Alpin 6102
13Kumho Wintercraft Ice WI31+100
14Nexen Winguard Winspike WH6296
15Nexen Winguard IcePlus WH4391
16Bridgestone Blizzak Ice83

Auto Motor & Sport

Auto Motor & Sport har valt att endast testa friktionsdäck i årets test av vinterdäck. Testbil för tidningens test är BMW 3-serien vilket innebär att testet utförs med en bakhjulsdriven bil.

Testade däck:

  • Bridgestone Blizzak LM 005
  • BF-Goodrich G-Force Winter 2
  • Vredestein Wintrac Pro
  • Michelin Alpin 6
  • Goodyear Ultragrip Performance
  • Nokian WR Snowproof
  • Toyo Observe S 944
  • Giti Gitiwinter W1
  • Maxxis Premitra Snow WP 6
  • Falken Eurowinter HS01

Auto Motor & Sports test är uppdelat i olika delmoment. Här är top 3 från varje delmoment.

På snö

  1. BF-Goodrich G-Force Winter 2 (9,9)
  2. Bridgestone Blizzak LM 005 (9,2)
  3. Goodyear Ultragrip Performance (8,4)

På blöt väg (däck/poäng)

  1. Bridgestone Blizzak LM 005 (9,5)
  2. Vredestein Wintrac Pro (8,3)
  3. Michelin Alpin 6 (8,2)

På torr väg

  1. Michelin Alpin 6 (8,7)
  2. Vredestein Wintrac Pro (8,6)
  3. Bridgestone Blizzak LM 005 (8,5)

Miljö

  1. Bridgestone Blizzak LM 005 (9,4)
  2. BF-Goodrich G-Force Winter 2 (9,3)
  3. Nokian WR Snowproof (9,1)

(däck/poäng)

Auto Motor & Sport – Totalbetyg

Tittar vi på totalbetyget så kan vi se att Bridgestone vinner testet överlägset. På plats 2-5 är det jämnt så där är skillnaden inte lika stor.

PlaceringDäckTotalbetyg
1Bridgestone Blizzak LM 0059,1
2BF-Goodrich G-Force Winter 28,1
3Vredestein Wintrac Pro8,0
4Michelin Alpin 68,0
5Goodyear Ultragrip Performance7,9
6Nokian WR Snowproof7,1
7Toyo Observe S 9446,9
8Giti Gitiwinter W16,9
9Maxxis Premitra Snow WP 66,8
10Falken Eurowinter HS016,8

Testvinnare

Det är svårt att utse någon vinnare när man jämför båda testerna eftersom att Teknikens Värld har testat flera olika däcktyper medan Auto Motor & Sport endast har testat friktionsdäck.

Sammanfattat skulle man kunna säga att man kan känna sig trygg om man väljer att köpa någon av de däck som har fått höst betyg. Dvs. rekommenderas följande däck utifrån ovannämnde tester:

Dubbfria däck

Goodyear Ultragrip Ice 2

Klar etta i Teknikens Världs test över samtliga däcktyper är Goodyear Ultragrip Ice 2. Detta däck saknar svagheter och visar fina resultat i samtliga test. Rekommenderas!

Kostar från 692 kr per däck på Bythjul.

Bridgestone Blizzak LM 005

I Auto Motor Sportstest test är det Bridgestone Blizzak LM 005 som kommer på första plats. Detta däck beskrivs ha jämn kördynamik, bra komfort samtidigt som det anses vara väldigt säkert.

Obs! Bland inte ihop detta med Bridgestone Blizzak Ice som hamnade i botten i Teknikens Världs test.

Finns att köpa på Bythjul från 722 kr per däck.

Dubbdäck

Michelin X-Ice North 4

Bästa dubbdäcket i Teknikens Världs test är Michelin X-Ice North 4. Däcket har fina is- och snö-egenskaper och har inga direkta svagheter.

Pris från 915 kr per däck.

Pirelli Ice Zero 2

Det nästa bästa dubbdäcket i Teknikens Världs test blir Pirelli Ice Zero 2. Det beskrivs som ett av de mest komfortabla däcken och presterar bra på de flesta punkterna.

Pirelli-däcket kostar från 1 082 kr per däck.

Vill man läsa mer om respektive test och se mer detaljerade testresultat så finns Teknikens Världs test att läsa i deras nr. 20 av tidningen. Auto Motor & Sports test finns att läsa i upplaga 22 av tidningen.

Per A